کدام عفونت ها به سرطان تبدیل می شوند؟

بدون دیدگاه
  • سرطان عوامل مختلفی دارد که هر کدام از آنها بر ابتلای فرد به سرطان تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل ویروس هایی هستند که با ایجاد عفونت منجر به سرطان می شوند. عفونت هایی که به سرطان تبدیل می شوند اغلب مسری و خطرناک هستند و فرد دچار شده هر چه زود تر باید به متخصص عفونی مراجعه کند. در ادامه همراه شوید تا با 7 ویروسی که به عنوان عامل سرطان شناخته می شوند آشنا شویم.

    آیا امکان تبدیل عفونت به سرطان وجود دارد؟

    ممکن است تصور کنید که ویروس ها و به طور کلی عفونت ارتباطی با ایجاد انواع سرطان ندارند؛ اما باید بدانید که برخی ویروس ها قادرند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. عفونت ناشی از برخی میکروارگانیسم های خاص، با توجه به عوامل مختلف می تواند به سرطان تبدیل شود. به گفته برجسته ترین متخصص عفونی، سرایت برخی ویروس ها به بدن با ایجاد تغییراتی در اندام هدف، آن را به حالت سرطانی برسانند.

    برخی میکروارگانیسم ها مثل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است باعث سرطان دهانه رحم یا انواع دیگری از سرطان شوند. ویروس هپاتیت قادر است منجر به ایجاد سرطان کبد شود. البته باید گفت که ساخت واکسن ها و برخی راهکارهای دیگر می توانند منجر به کاهش احتمال ابتلا به سرطان های ناشی از ویروس شوند.

    چه عفونت هایی باعث سرطان در انسان می شوند؟

    بهترین متخصص عفونی تهران بر این باور است که ویروس های مختلفی می توانند منجر به ایجاد عفونت و نهایتاً سرطان شوند. نکته حائز اهمیت این است که ویروس باید در اندام هدف به درستی جا بگیرد و انتشار پیدا کند تا توانایی ایجاد سرطان را به دست آورد. بنابراین زمانی ویروس به به عنوان یک عامل خطر سرطان شناخته خواهد شد که قادر باشد عفونت ایجاد کند.

    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    سایت صرافی بینگ ایکس bingx فارکس

    ویروس ها موجودات کوچکی هستند که ژن آنها از RNA تشکیل شده است و بسیاری از آنها ممکن است بیماری زا نباشند. با این حال ویروس های زیر قادرند با ایجاد عفونت نهایتاً منجر به سرطان شوند:

    ویروس هپاتیت B

    یکی از معروف ترین ویروس ها در ایجاد سرطان، هپاتیت است که از طریق خون و سایر مایعات بدن منتشر می شود. هپاتیت B نوعی از این ویروس است که به عنوان عامل اصلی سرطان کبد شناخته می شود. تزریق واکسن هپاتیت تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.

    ویروس هپاتیت C

    نوع دیگری از ویروس هپاتیت که قادر است سرطان کبد و لنفوم غیر هوچکین ایجاد کند و اگر سریع تشخیص داده شود منجر به سرطان نمی شود. البته این ویروس واکسن ندارد اما با مراجعه به متخصص عفونی به راحتی درمان می شود.

    ویروس HIV

    به جرات میتوان گفت که یکی از معروف ترین ویروس هایی که می تواند باعث سرطان شود،  HIV ویروس عامل ایدز است. این ویروس از طریق برخی مایعات بدن مثل خون، ترشحات جنسی و شیر مادر منتقل می شود. این ویروس به طور مستقیم عامل ایجاد کننده سرطان نیست اما با تضعیف سیستم ایمنی، قابلیت مبارزه با سلول های سرطانی را کاهش می دهد. همچنین این ویروس خطر ابتلا به انواع دیگری از عفونت را افزایش می دهد که همین عامل نیز به ایجاد سرطان کمک می کند.

    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    ارزان ترین بلیط تبریز به استانبول را آنلاین بخرید

    شایسته ذکر است که این ویروس می تواند به ایجاد انواع مختلفی از سرطان مثل کبد، دهان، گلو، ریه، دهانه رحم و مقعد منجر شود. متاسفانه این ویروس هیچگونه واکسنی ندارد و هنوز روش درمانی برای آن پیدا نشده است.

    ویروس هرپس انسانی (HHV 8)

    ویروس هرپس انسانی نوع دیگری از عفونت های مقاربتی را ایجاد می کند در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است باعث سرطان شود. پیشگیری از این ویروس تنها با رعایت نکات بهداشتی و ممانعت از رابطه جنسی پرخطر ممکن است.

    ویروس EBV

    این ویروس عامل ایجاد کننده نوعی تبخال است که از طریق بزاق پخش می شود. این ویروس قادر است خطر ابتلا به انواع لنفوم هاچکین، بورکیت و سرطان معده را به طور قابل توجهی افزایش دهد. برای پیشگیری از سرایت این ویروس باید از تماس غیر ضروری با بزاق فرد (مثل روبوسی) خودداری کنیم.

    پاپیلومای انسانی (HPV)

    سویه های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی با ایجاد عفونت منجر به سرطان های مختلفی مثل سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی، واژن، گلو و … می شود. این ویروس نیز مقاربتی بوده و برای پیشگیری از آن رعایت نکات بهداشتی را توصیه می شود.

    ویروس لوسمی سلول T (HTV1)

    این ویروس از طریق ترشحات بدن منتقل می شود و متخصصان هنوز نمی دانند این ویروس چگونه باعث ایجاد سرطان می شود. از آنجایی که اطلاعات مربوط به این ویروس کافی نیست، برای پیشگیری از آن بهتر است با متخصص عفونی مشورت کنید.

    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    با خدمات داروخانه آنلاین بیشتر آشنا شوید

    برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های سرطان زا چکار کنیم؟

    برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های سرطان زا لازم است راه‌های انتقال این ویروس را قطع کنید. اغلب این ویروس ها از طریق ترشحات بدن و به خصوص تماس جنسی منتقل می شوند. برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس ها می توانید از اقدامات پیشگیرانه زیر بهره ببرید.

    • واکسن بزنید

    برای پیشگیری از بیماری هایی مثل HPV و هپاتیت B می‌توانید خودتان با نسخه متخصص عفونی واکسن تهیه کنید و بدنتان را در مقابل این ویروس ها ایمن کنید.

    • غربالگری کنید

    با انجام دوره ای آزمایش های مربوط به عفونت های ویروسی می توانید عفونت احتمالی را تشخیص دهید و از تبدیل آن به سرطان جلوگیری کنید.

    • رابطه جنسی ایمن داشته باشید

    برای پیشگیری از عفونت های مقاربتی لازم است به صورت ایمن رابطه جنسی داشته باشید و از تجهیزات بهداشتی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از داروهای غیر قانونی، سرنگ و سوزن مشترک و وسایل مرتبط با شخص آلوده به هیچ وجه استفاده نکنید. البته تقویت سیستم ایمنی و داشتن سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

    این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سون ریپلای هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. 📢

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    اشتراک گذاری:

    مطالب مرتبط برای شما

    نظر یا سوال شما در این مورد چیست؟

    توجه داشته باشید که نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

      هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.