تفاوت برنامه نویسی و کد نویسی در چیست؟ چرا باید کد نویسی یاد بگیریم؟

بدون دیدگاه
  • اگر برنامه نویسی می کنید و یا می خواهید وارد این حوزه شوید حتما زیاد با واژه های کد نویسی و برنامه نویسی روبرو شدید و برای شما این سوال پیش آمده است که تفاوت برنامه نویسی و کد نویسی چیست؟

    خیلی ها فکر می کنند این دو به یک معنا هستند، اما باید بگوییم که اینطور نیست. معنا و مفهوم هر دو یکی است اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

    در نهایت نیز به شما خواهیم گفت که مزایای کد نویسی چه چیزهایی است و چرا باید آن را یاد بگیریم.

    کد نویسی چیست؟

    در جواب این سوال که کد نویسی چیست باید بگوییم که کد نویسی در حقیقت استفاده از زبان های برنامه نویسی برای دادن مجموعه ای از دستورالعمل ها (کدها) به کامپیوتر است.

    هر کدام از ما در دنیا با زبان های مختلفی با هم ارتباط برقرار می کنیم، مثل انگلیسی، فارسی و آلمانی؛ و زبانی که برای ارتباط برقرار کردن با کامپیوتر به آن نیاز داریم کدها هستند. ما اگر بخواهیم یک سری از اقدامات را به کامپیوتر توضیح دهیم تا انجام دهد، باید با کد نویسی با آن ارتباط برقرار کنیم. ما این کدها را از طریق زبان های برنامه نویسی مختلف می نویسیم. در نتیجه اولین گام برای ارتباط برقرار کردن با کامپیوترها آن است که بدانیم کد نویسی چیست!

    تفاوت کد نویسی و برنامه نویسی چیست؟

    این سوالی است که برای خیلی از افرادی که تازه میخواهند وارد عرصه برنامه نویسی شوند، پیش میاید. اینکه آیا برنامه نویسی و کد نویسی یکی هستند یا با هم فرق دارند. همانطور که گفتیم این دو با هم تفاوت دارند.

    یک برنامه نویس با استفاده از دانش و مهارت خود برای حل یک مشکل، از یک زبان برنامه نویسی مناسب (مثل زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت) استفاده می کند و کد قابل اجرا توسط کامپیوتر را می نویسد.

    در واقع برنامه نویس بودن به این معنی نیست که فقط کدی بنویسید که کار می کند، بلکه باید هوشمندانه و خوب نوشته شود تا تیم شما یا افرادی که با آن کار می کنند، بتوانند به راحتی آن را درک کنند. با این تعریف در واقع شما با تفاوت کد نویسی و برنامه نویسی، که سوال خیلی از تازه کاران این حوزه است آشنا شدید.

    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    دانلود رایگان قالب وودمارت ممنوع (هشدار امنیتی)

    خیلی ها ممکن است بتوانند کد نویسی را یاد بگیرند. اما مهم آن است که با تمرین بتوانید کدهای کوتاه تر، بهتر و هوشمندانه تری برای یک مشکل بنویسید و تبدیل به یک برنامه نویس شوید.

    برای شروع باید کد نویسی و زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید. برای یادگیری هر یک از زبان های برنامه نویسی می توانید در یک بوت کمپ برنامه نویسی معتبر مثل مپصا اچ آر ثبت نام کنید.

    کاربرد کد نویسی

    حالا که متوجه شدیم کد نویسی چیست نوبت آن می رسد که ببینیم اصلا چه کاربردی دارد.

    همانطور که گفتیم به طور کلی از کد نویسی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر استفاده می شود.

    ما برای دادن دستورالعمل اقداماتی که کامپیوترها و سایر ماشین ها باید انجام دهند، از کد نویسی استفاده می کنیم.

    در حقیقت کدنویسی راهی است که به ما این امکان را می دهد تا چیزهایی مثل اپلیکیشن ها، سیستم عامل ها و … را تولید کنیم. البته این تنها بخش کوچکی از کاربرد گسترده ی کد نویسی و برنامه نویسی است. تقریبا در هر زمینه ای که به نوعی با تکنولوژی در ارتباط است مثل حوزه های هوش مصنوعی، متاورس و … بدون اینکه بدانیم برنامه نویسی و کد نویسی چیست کاری پیش نمی رود.

    کد نویسی و برنامه نویسی جزو مشاغل برتر 10 سال آینده به حساب می آیند و پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور داشتن دانش حداقلی برنامه نویسی در تمامی مشاغل و برای تمامی افراد ضروری خواهد بود.

    کد نویسی همه جا هست!

    پیشرفت سریع تکنولوژیکی که در چند دهه گذشته شاهد آن بودیم، تأثیر گسترده ای بر روی نحوه ی عملکرد همه چیز در دنیا گذاشته است. از کارهای روزمره ی زندگی هر کدام از ما تا کامپیوتری کردن بسیاری از کارها در صنایع بزرگ، همه و همه تحت تاثیر نفوذ تکنولوژی هستند. سرعت نفوذ همه جانبه ی آن هم روز به روز بیشتر می شود و دیگر کسب و کاری باقی نمی ماند که با تکنولوژی و کامپیوتر سر و کار نداشته باشد.

    سروکار داشتن کسب و کارها با تکنولوژی هم نشان دهنده ی نیاز آنها به دانستن جواب این سوال که کد نویسی چیست، است. البته تنها دانستن جواب این سوال کافی نیست و هر کدام از ما باید بتوانیم برنامه نویسی یا کد نویسی را در حد لازم آموزش ببینیم.

    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    خانم ها در اینستاگرام چه پیج هایی را دنبال می کنند؟

    احتمالا این خبر را شنیده اید که به تازگی مایکروسافت (Microsoft) تمامی کارمندان جدیدش را مجبور به گذراندن یک دوره ی آموزشی برنامه نویسی 6 ماهه میکند! فرقی هم نمی کند که آن نیرو در چه بخشی مشغول به کار است، حسابدار است یا بازاریاب!

    مزایای کد نویسی

    زمانی که اولین بوت کمپ برنامه نویسی در حدود سال 2011 شکل گرفت تنها علاقه مندان به حوزه فناوری و کامپیوتر، کدنویسی و زبان های برنامه نویسی را یاد می گرفتند. اما با گذشت زمان و شناخت مزایای متعدد آن، نه تنها افرادی از حوزه هایی غیر از تکنولوژی به یادگیری آن روی آوردند بلکه آموزش برنامه نویسی برای کودکان نیز در دستور کار خیلی از مدارس قرار گرفت.

    با گسترش دنیای آنلاین و دیجیتال، هر روز بیشتر از قبل شاهد درگیری مشاغل مختلف با تکنولوژی هستیم و این موضوع باعث می شود تا یادگیری کد نویسی و برنامه نویسی برای آن ها به یک مزیت رقابتی تبدیل شود.

    همچنین مزایایی مانند افزایش خلاقیت، تمرکز، انعطاف پذیری و … آموزش کد نویسی و برنامه نویسی را به یک گزینه ی خوب برای کودکان و بزرگسالان تبدیل کرده است.

    دانستن این موضوع که کد نویسی چیست و یادگیری آن می‌تواند مفاهیم مهمی را که برای مشاغل مرتبط با فناوری یا هر زمینه ی شغلی دیگری، قابل استفاده است به ما آموزش دهد.

    چرا کد نویسی یاد بگیریم؟

    همانطور که اشاره کردیم کد نویسی مزایای زیاد دارد که از جمله اصلی ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افزایش  تمرکز و خلاقیت
    • افزایش اعتماد به نفس و انعطاف پذیری
    • بهبود تفکر منطقی و بحرانی و توانایی حل مسئله
    • آینده شغلی و درآمد خیلی خوب
    • تنوع کاری بسیار بالا

    همه ی این موارد در کنار یکدیگر کدنویسی و به طور کلی برنامه نویسی را به یک مهارت عالی برای یادگیری تبدیل کرده است.

    موقعیت های شغلی پرکاربرد برای کد نویسی

    همانطور که گفتیم شما می توانید با شناخت آنکه کد نویسی چیست و یادگیری کد نویسی و برنامه نویسی، در طیف وسیعی از مشاغل شروع به کار کنید. در واقع تنوع بسیار بالاست و شما حق انتخاب زیادی دارید. اما در ادامه چند مورد از پرکاربردترین موقعیت های شغلی را برای شما لیست کرده ایم:

    • توسعه دهنده نرم افزار
    • توسعه دهنده وب
    • متخصص امنیت سایبری
    • طراح UX/UI
    • مهندس یادگیری ماشین (Machine learning)
    • متخصص فرانت اند (Front-end)
    • طراح صنعتی
    • تحلیلگر دیجیتال مارکتینگ
    دوست عزیز پیشنهاد میشه این مطلب را هم ببینید
    هایما S7 توربو و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

    زبان های برنامه نویسی مورد نیاز برای کد نویسی

    اگر بخواهیم خیلی ساده زبان های برنامه نویسی را تعریف کنیم باید بگوییم که مجموعه ای از قوانین هستند که نحوه نوشتن کد را تعریف می کنند. این قواعد، زبان کامپیوتر را به زبان انسان نزدیک می کند تا بتوانیم هر چه راحت تر و دقیق تر با کامپیوترها ارتباط برقرار کنیم.

    همه ی تلاش برای تولید زبان های برنامه نویسی جدید، آن است که بتوانیم با کمترین میزان کد، به بهترین نحو ممکن نیازمان را به کامپیوتر بفهمانیم تا بهترین خروجی را بگیریم.

    از زبان های برنامه نویسی برای ایجاد صفحات وب، تولید اپلیکیشن ها، هوش مصنوعی و هزاران مورد دیگر استفاده می شود. زبان های برنامه نویسی زیادی در دنیا وجود دارد که بعضی از محبوب ترین و معروف ترین آنها عبارت اند از:

    • c
    • پایتون (Python)
    • جاوا اسکریپت (JavaScript)
    • روبی (Ruby)
    • C++
    • C#
    • اسکالا (Scala)
    • جاوا (java)
    • PHP

    زبان های برنامه نویسی انواع مختلفی دارند که در بین آنها از ساده تا کمی پیچیده تر وجود دارد و علاوه بر آن هر کدامشان برای کاربردهای متفاوتی بسیار خوب عمل می کنند. به عنوان مثال، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی یعنی جاوا اسکریپت، عمدتاً برای برنامه نویسی وب استفاده می شود. از طرف دیگر پایتون برای تولید کلیه نرم افزارها و توسعه وب و خیلی موارد دیگر کاربرد دارد. اینکه برنامه نویس کامپیوتر کدام یک از آنها را انتخاب کند کاملا بستگی به هدف او دارد.

    تا اینجا متوجه شدیم که پس از مرحله ی دانستن جواب اینکه کد نویسی چیست باید به سراغ این برویم که هدفمان از آموزش چیست و پس از آن زبان برنامه نویسی مورد نظرمان را انتخاب کنیم و در دوره های آموزشی شرکت کنیم.

    به عنوان مثال فرض کنید شما الان می دانید کد نویسی چیست و تصمیم گرفتید در حوزه ی هوش مصنوعی فعالیت کنید. پس احتمالا بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع این کار پایتون است. شما می توانید در یک دوره آموزشی پایتون ثبت نام کنید و پس از آن در حوزه ی هوش مصنوعی مشغول به کار شوید.

    این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سون ریپلای هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    اشتراک گذاری:

    مطالب مرتبط برای شما

    نظر یا سوال شما در این مورد چیست؟

      هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.